Čoraz viac sa na zrazoch Slovenska objavujú súťaže v meraní SPL (maximálny akustický tlak), prípadne SQ (sound quality). Ako prvé si zoberieme na mušku tlmenie. Už bolo veľa článkov a diskusií ako tlmiť, no všetky boli len všeobecné a žiadne nedali konkrétny návod ako tlmiť pre tú alebo onú inštaláciu. Na trhu je veľa prípravkov na tlmenie, vyrobené z rôznych materiálov a vyhotovenia. Len musíme vedieť čo od tohto materiálu očakávame. Pri SQ sa musia nežiaduce vibrácie pohltiť a premeniť na inú formu energie. No pri SPL sa musí karoséria a aj všetko vo vnútri auta zmeniť na čo najtvrdší a najpevnejší povrch pre akustiku. Lebo akusticky tlak vyžiarený z membrány woofra sa musí čo najrýchlejšie a bez strát dostať k meraciemu snímaču, ktorý je umiestnený v prednej časti auta, pri dBDrag-u a EASCA je to snímač uchytený na prednom okne, u EMMA je to snímač umiestnený na vodičovom sedadle zhruba vo výške uši vodiča.
Pre SQ sa hodia materiály na baze kaučuku prípadne iného gumovitého materiálu či už pokrytého AL fóliou alebo bez nej. Tieto materiály sú konštruované tak, že akustické vlnenie sa v nich zmení na teplo pri zachovaní energie. Pripadne roztrieštiť prichádzajúce vlnenie, aby nebolo vyžiarené priamo späť do priestoru kabíny. Bráni sa prípadným dozvukom, ktoré sú pri SQ maximálne nežiaduce.
No pri SPL sa používajú materiály na baze asfaltu, cementu, prípadne na inej, ktorá sa skrýva za výrobné tajomstvo. Tu je dôležité, aby sa plech karosérie zmenil na čo najpevnejší materiál pri minimálnej hrúbke, lebo jednotlivé súťaže majú limitovanú maximálnu hrúbku tlmenia. Najjednoduchšie by bolo celé auto vyliať betónom, ktorý by bol pre SPL ideál, no nie je to možné.
Teraz si rozoberieme jednotlivé časti auta.
Dvere sú špecifické z dôvodu, že ich objem tvorí aj ozvučnicu pre predné stredobasy. Plochu vonkajšieho plechu musíme dokonale odmastiť a vylepiť tlmiacim materiálom do najmenších detailov. Pre dokonale prilepenie je dobre tlmiaci materiál nahriať teplovzdušnou pištoľou a pritlačiť valčekom. Medzeru medzi výstuhou a plechom dverí vyplníme bitumelovým tmelom. Prípadne nerovnosti medzi spojmi jednotlivých platov materiálu môžeme ešte vystriekať tlmiacim sprejom alebo iným materiálom na baze kaučuku, alebo tlmiacou pastou.
Keď máme prvú fázu hotovú, nasleduje stredný medziplech, na ktorom sú umiestnené mechanizmy okna. Tu je treba hlavne urobiť medzikruhy na montáž stredobasových reproduktorov. Samotné medzikruhy sa musia dobre mechanicky uchytiť o plech skrutkami a dotykové plochy vytesniť silikónom, aby bola zaručená dokonala tesnosť. No v medziplechu je množstvo otvorov pre montáž okien a zámkov. Tu by mohol vznikať problém s akustickým skratom. Preto si musíme s tenkej MDF dosky vyrobiť záslepky, ktoré nám tieto diery uzatvoria. Pre nenáročnejších montážnikov postačí ak diery vystužia páskou „powertape“ u nás známa pod názvom McGyverova páska, známa z amerických akčných filmov. V oboch prípadoch ide o to, aby sa zabránilo prípadnému pohybu tlmiaceho materiálu na týchto miestach. Následne môžeme celý medziplech vylepiť tlmiacim materiálom, najlepšie v pásoch alebo v jednom kuse, aby nám nemohlo dochádzať k akustickému skratu stredobasu. Je samozrejmosťou, že deliaci medziplech musíme odmastiť, aby nám tlmiaci materiál dobre priliehal na plechu, prehriať teplovzdušnou pištoľou a riadne popritláčať valčekom. Nezabudnite si do tlmenia vyrezať otvory pre plastové príchytky tapacíru a skrutky.. Týmto sme urobili ozvučnicu pre stredobass s akou-takou pevnosťou v rámci možností.
Následne môžeme tapacír z vnútornej strany vytlmiť ANS molitanom s prímesou uhlíkových vlákien, ktorý odpudzuje vodu. No musíme si dať pozor na styčné plochy plechu a tapacíru, kde by bol nežiaduci a odstával by nám tapacír. Zmenu akustických vlastností dverí zistime jednoduchým poklepom po dverách z vonkajšej strany. Rozdiel je počuť na prvý poklep. Podobným postupom môžeme vytlmiť aj zadné dvere u 3 dverákov zadné blatníky. Vždy musíme pozerať na to, že väčšia plocha plechu nám môže narobiť veľké množstvo pazvukov a je odskúšané, že tu sa šetriť neoplatí. Pri SPL autách je dôležité, aby bola riadne spevnená a vytlmená strecha, lebo tvorí veľmi veľkú plochu, ktorá by pri tlaku mohla pôsobiť ako balón. V najhoršom prípade by nám mohla produkovať vlnenie presne v protifáze zo signálom z membrány, a tým pádom by výsledný akusticky tlak bol menší. Po demontovaní strešného tapacíru sa nám otvorí priestor veľkých rozmerov, niekedy býva aspoň trošku vytlmený, no niekedy nás čaká len holý plech. Hlavne sa musíme zbaviť všetkých materiálov nalepených na plechovú strechu. Všetko riadne odmastíme a môžeme začať s tlmením. Pod výstuhu je vhodne natlačiť bitumelový tmel alebo silikón, potom už na všetky plochy lepíme tlmiaci materiál. Zase tieto plochy nahrievame teplovzdušnou pištoľou a pritláčame valčekom. Priestor medzi strechou a tapacírom môžeme vyplniť ANS, pripadne tvrdeným molitanom. Uchytíme ho tavným silikónom. Zabránime tým pruženiu strešného tapacíru. Samozrejmosťou je tlmenie 5 dverí. Tu sa tiež tlmí vonkajší plech ako aj medziplech. No nie je potrebné uzatvárať otvory pokiaľ tam nechceme osádzať nejaké reproduktory. Pod tapacír je tiež vhodné použiť ANS molitan, aby sa zabránilo rezonancii kufra. Nie je nič horšie ako „drnčiaca“ ŠPZ-ka na vašom aute, tak tej venujte tiež pár chvíľ.
Podlahu kufra tlmíme obdobným spôsobom, akurát si musíme predtým rozvrhnúť koncepciu celého kufra, ako má čo vyzerať, kde čo bude. Dobre vytlmená podlaha v kufri bráni prieniku hluku z výfuku do auta J. Ako ste si už všimli úmyselne nepíšem názvy jednotlivých tlmiacich materiálov. Je len na majiteľovi auta, ktorý materiál si vyberie. V ponuke je veľké množstvo značiek a prevedení. Solídny výrobca ma presne špecifikované materiály vhodné na tlmenie určitých častí auta. Po vytlmení auta sa zníži prienik hlučnosti od kolies, ako aj aerodynamická hlučnosť. Pre súťaženia chtivých uvediem maximálnu hrúbku tlmenia pre SPL súťaže... sú to 4mm!!! Po kvalitnom vytlmení celého auta, môžeme prejsť k ďalším činnostiam, ktoré súvisia s inštaláciou. Ale o nich si popíšeme v ďalších článkoch.....
Veľa úspechov...
Komentáre